Pàgina d'inici > Economia, Jordi Franch Parella > La regulació dels taxis i Uber

La regulació dels taxis i Uber

1402493231421

Aquesta setmana, i coincidint amb l’inici del campionat mundial de futbol, un veritable opiaci social en temps de crisi, ha tingut lloc una protesta dels taxistes, des de Barcelona fins a Berlín, contra l’empresa nord-americana Uber, que ofereix servei de transport en vehicles particulars que compleixin una sèrie de condicions a canvi d’una comissió del 20% a favor dels gestors de l’aplicació mòbil. Els taxistes consideren que és una competència deslleial i no s’adonen que el veritable problema està en el sistema d’autoritzacions administratives que converteix el sector dels taxis en un oligopoli regulat per l’Estat.

La Comissió Europea, més fiable que l’administració estatal, no prohibirà serveis com els d’Uber o Blablacar. Algú entendria que, després d’anys recomenant compartir vehible per reduir la contaminació, ara el polític de torn il·legalitzés l’empresa que aprofita aquest nínxol de mercat? Els ajuntaments controlen el número de llicències i els requisits per ser taxista. Un sector, com el de les farmàcies o els estancs, que està excessivament regulat. Paradoxalment, es dóna la culpa de (quasi) tot a la salvatge competència del lliure mercat, quan la realitat ens mostra mercats totalment intervinguts on la lliure competènca brilla per la seva absència. L’administració regula els preus i les tarifes, la quantitat de taxis, el preu de la llicència (pot arribar a dos-cents mil euros), el tipus de cotxe i, fins i tot, la indumentària del taxista i el codi de conducta apropiada. Després de la prescriptiva homologació, el taxímetre o comptador que indica l’import a pagar per l’usuari del taxi en funció de la distància, pot superar els tres mil euros.

Tanta regulació ofega el sector. Els costos es disparen, mentre que els ingressos estan controlats per l’arbitrària tassació que en fa l’administració pública. Menors ingressos i la inflació de costos redueixen la rendibilitat del sector, coarten la creativitat i la innovació empresarial, anul·len la competència i subordinen el taxista a la voluntat capriciosa del polític regulador.

No deixa de ser un senyal clar dels greus errors i inconsistències del paradigme econòmic dominant monetarista/keynesià, que un sector com el dels taxis, on no hi ha competència, es correspongui amb el mal anomenat model de competència perfecta. Fixem-nos, sinó, com els taxis compleixen molts requisits d’aquest tipus de mercat: les empreses (els taxistes) són nombroses i no tenen cap poder per fixar el preu (que està regulat), el producte/servei és homogeni, la informació és perfecta (els requisits establerts pel regulador són coneguts), no hi ha publicitat, la tecnologia (el tipus de cotxe) és similar… Tal com explico en el meu llibre d’introducció a l’economia, el veritable indicador que determina el grau de competència d’un mercat és la llibertat d’entrada (i sortida). On hi ha privilegis i barreres legals d’entrada imposades per l’Estat (com en el sector dels taxis, les farmàcies, els estancs…) no hi ha lliure competència, sinó oligopolis i monopolis.

Cal urgentment liberalitzar aquests sectors. Cal que l’Estat deixi d’imposar uns paràmetres empresarials que han de ser resultat de les forces espontànies del mercat. L’Estat no ha de vetllar per la qualitat del servei dels taxis ni s’ha de preocupar per la satisfacció de l’usuari, perquè els resultats aconseguits són inevitablement contraris als pretesos. Agafar un taxi resulta car, depenent de les circumstàncies pot ser difícil, i la qualitat del servei no sempre és la desitjada (només cal que intenteu utilitzar el GPS del vostre smartphone per irritar profundament el/la taxista). Cal promoure la competència i liberalitzar l’economia, donant la benvinguda a aplicacions com la d’Uber. La liberalització beneficiaria els consumidors (que pagarien menys per un servei millor), impulsaria el turisme (agilitzant la seva mobilitat) i generaria ocupació (possibilitant un lloc de treball fàcil a alguns aturats).

Anuncis
  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: