Pàgina d'inici > Economia, Jordi Franch Parella > Vehicles elèctrics

Vehicles elèctrics

París despliega puntos de carga de coche eléctrico

El govern de Pedro Sánchez ha aprovat la Llei de Canvi Climàtic per la qual s’ha de posar fi a la venda de cotxes de combustió interna el 2040. Toca acomiadar-se, per tant, dels cotxes de benzina i dièsel. En 18 anys es prohibirà la venda d’aquest tipus de cotxes, fins i tot també els híbrids. Tot automòbil haurà de ser propulsat exclusivament per una energia que emeti zero grams de diòxid de carboni. Però alerta del que això significa per a la indústria de l’automòbil i auxiliar. De mitjana un automòbil de combustió tradicional té més de 30.000 peces i el 75% del seu valor final ho aporta la indústria de components. La columna vertebral d’aquesta indústria són les milers de petites i mitjanes empreses que proporcionen components i sistemes essencials per a la indústria de l’automòbil. De fet, la indústria de l’automoció és el segon sector industrial a Catalunya amb una facturació de 19.400 milions d’euros i dóna feina a 38.800 persones. Però les xifres es disparen molt més quan hi sumem les empreses de components, proveïdors de matèries primeres, logística, servei postvenda, concessionaris i reparació de vehicles. Moltes empreses de la Catalunya Central formen part de la cadena productiva del cotxe de combustió interna. També hi hem d’incloure els centres de tecnologia i les universitats. La UPC a Manresa (EPSEM) ofereix un grau en enginyeria de l’automoció com també ho fa la UVic-UCC al campus de Granollers. Com respondrà aquest clúster altament competitiu al canvi del cotxe tradicional a l’elèctric? Pensem que, amb diferència, la bateria elèctrica és el component més important del nou cotxe. És el responsable directe del 40% del valor afegit. I Àsia va molt per davant pel que fa a bateries. En fabrica el 80% del total mundial i controla el subministrament dels materials necessaris. Europa està molt lluny de liderar la tecnologia del model elèctric i només fabrica el 3% de les bateries a nivell mundial. En general, el cotxe elèctric redueix molt la complexitat mecànica respecte a un de combustió i, al costat de la bateria, el software es converteix en un factor diferenciador clau. Malgrat que pels usuaris un cotxe de combustió i un elèctric són assimilables al complir la mateixa funció, en termes productius són productes completament diferents. Per tant, el cotxe elèctric suposa una amenaça per un dels sectors més importants i tecnològicament avançats de la nostra economia. En canvi, el Corredor Mediterrani, aquest tren de mercaderies d’ample internacional que hauria de connectar l’arc mediterrani amb els mercats europeus, és una clara oportunitat que acumula anys i anys de retards. És una infraestructura amb rendibilitat econòmica positiva que també contribueix a la disminució de la contaminació. Només un 4% de les mercaderies que circulen per Espanya ho fan amb tren, davant del 18% de la mitjana europea. Per què, aleshores, aquest contrast per accelerar l’adveniment del cotxe elèctric mentre s’endarrereix sine die la inauguració del Corredor Mediterrani?

  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: