Pàgina d'inici > Economia > “Sentir l’empresa com una segona família”

“Sentir l’empresa com una segona família”

El grup Llobet té una implantació de 41 botigues a través de supermercats Llobet, Arpellot i Llobet 1923, localitzades a les comarques del Bages, Moianès, Berguedà, Solsonès, Prats de Lluçanès i Anoia. Les botigues reben la majoria del producte de venda a través d’un magatzem central situat a la Ctra. Manresa a Berga. Allà trobem Ignasi Llobet i Vendrell, director general de l’empresa, en la seva oficina de treball.

Quin és l’origen del negoci?

Grup Llobet és un negoci centenari. Va néixer el 1923 amb una botiga d’alimentació al carrer Jaume I, al centre de Manresa. El primer supermercat Llobet va obrir el 1959 al número 7 del mateix carrer. El primer supermercat Llobet de Manresa, però, era un model de negoci totalment diferent, impulsat amb capital 100% privat. Un segle més tard el negoci engloba tot el cicle alimentari, amb la producció i distribució d’aliments a l’engròs i al detall, sense oblidar el càtering per a empreses i esdeveniments. Ofereix servei d’alimentació per a qui té cura de la salut i busca un producte de proximitat i qualitat.

La saviesa popular ens diu que l’avi crea l’empresa, el fill la fa créixer i el nét la tanca. Això, però, no és aplicable a Llobet.

L’empresa la constitueix el meu besavi i, per tant, jo sóc la quarta generació. Ignasi Llobet Vila, juntament amb el seu soci, Valentí Vendrell Sampons, decidiren apostar el 1959 per un nou model de comerç, el supermercat, on els clients se servien ells mateixos els aliments, congelats i frescos, que dipositaven en cistelles de plàstic i pagaven en caixes enregistradores. Tots els productes mostraven el preu i l’establiment oferia la possibilitat de rebre servei a domicili. Ignasi Llobet i Valentí Vendrell, els meus avis per línia paterna i materna respectivament, varen ser succeïts a l’empresa per Ramon Llobet i Rosa Maria Vendrell. Els meus pares, que coincidiren al negoci i acabaren formant una família, van fer créixer l’empresa. Actualment, el grup Llobet té activitats relacionades amb l’alimentació seguint els principis de salut, gust i proximitat. L’empresa disposa de 41 supermercats a la Catalunya Central i dóna ocupació a 400 treballadors.

Quines línies de negoci té el grup Llobet?

En primer lloc la quarantena de supermercats, treballant amb primeres marques, que al final són les que inverteixen en recerca i desenvolupament, i apostant per productors de proximitat provinents de la Catalunya Central sempre que sigui possible. Dins dels supermercats, Ca l’Arpellot és la línia que només ven productes saludables, ecològics o no, on el criteri és l’aportació nutricional dels aliments. Després tenim Llobet 1923, un concepte innovador que ofereix tant menjar per emportar, com menjar semielaborat. Integra serveis diversos, com fleca, peix de l’Ebre i sushi, pensats per transformar la necessitat d’alimentació en el plaer del menjar sa tot estalviant temps de preparació. Alven és la marca d’embotits i elaborats artesanals que va néixer el 1968 a Sant Joan de Vilatorrada, Superfresc, l’empresa de distribució a l’engròs del grup. Llobet Regals és una de les empreses capdavanteres en la creació de lots d’empresa i també pertany al grup TEC, una empresa de càtering especialitzada en menús escolars.

Els mitjans es van fer ressò del ciberatac que l’empresa va patir el 2022. Un fet circumstancial sense més importància?

En absolut. El ciberatac ens va bloquejar tota l’operativa, tant en l’àmbit econòmic com en el de la distribució. És com un segrest i els autors de l’atac es van posar en contacte amb el grup Llobet exigint una quantitat important per a l’alliberament dels arxius. Una quantitat desorbitada que no vàrem pagar i que tampoc hagués garantit amb total seguretat la restitució del sistema informàtic.

(Sona el telèfon)

Disculpa, però justament ha estat una trucada de magatzems derivada encara d’un dels efectes causats pel ciberatac. Com et deia, d’un dia per l’altre vàrem haver de registrar les dades amb paper i bolígraf. L’inventari es va haver de refer de nou, entrant producte per producte en un nou sistema informàtic. Una gran feinada. Les dades del grup i les còpies de seguretat estaven al núvol informàtic amb la confiança que fos un sistema segur. Però tampoc al cloud hi ha seguretat. Tornar al sistema antic, fent còpies i guardar-les en suport físic és l’única solució per evitar quedar aturat per un ciberatac.

Una ministra de l’anterior govern de Pedro Sánchez va acusar reiterades vegades el president de Mercadona de “capitalista despietat” a l’aconseguir alts beneficis especulant amb el preu dels aliments. Què en pensa?

Els marges del sector són molt baixos. Els beneficis, si hi són, provenen dels volums de venda i de la bona rotació dels actius, però no de la diferència entre el preu de venda i el cost d’adquisició. Els marges bruts es mouen a l’entorn del 3% i els nets només en el 2%. Per tant, per cada euro de venda, l’empresa només hi guanya 3 cèntims abans d’impostos i 2 cèntims després de pagar l’impost de societats. Són xifres molt baixes que no justifiquen l’acusació. El que hauria de fer l’administració és deixar-nos treballar. Deixar-nos fer el que sabem i no pas ofegar-nos amb normatives i regulacions de tot tipus.

Quina és la seva visió de l’empresa, entesa com la projecció de futur del negoci?

El grup Llobet és una empresa que, mitjançant la distribució i comercialització de productes amb primeres marques, vol anar més enllà d’alimentar a la gent i donar satisfacció a la necessitat de menjar, convertint l’alimentació en un gaudi. I que l’equip humà que ho fa possible senti l’empresa com la seva segona família.

  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari